zondag 16 december 2012

Noord is niet zielig, integendeel


Wat sneu, zie je ze denken. Die kinderen groeien op in Amsterdam. Niet buitenspelen, geen hutten bouwen, de hele dag opgesloten. Dat jaar kampeerden we voor het gemak in Nederland, in zuidoost Groningen. Veel gezinnen uit de noordelijke provincies. Mensen van buiten zijn altijd een beetje verrast als we uitleggen dat Amsterdam veel mooie plekjes kent, maar dat Amsterdam-Noord een wereldje op zich is. Dat we niet zielig zijn, weilanden op loopafstand, het Twiske op fietsafstand, genoeg ruimte om buiten te spelen en te varen, boomhut in de tuin…

Dan die mensen uit Amsterdam, uit “de stad”. Amsterdammers zijn direct, die denken hardop: Noord, wat heb je daar nou te zoeken, wat is daar nou te beleven, zou ik nooit willen wonen, ben ik trouwens ook nog nooit geweest. Zou ik nooit mijn kinderen op school willen doen, al die PVV stemmers, wat een sukkels daar, burgerlijk ook. Hoe kom je daar nou verzeild? En dan vertel ik over mijn huis, mijn tuin aan het water, de sfeer in de straat, de zeil- en kanovereniging. Waar ik de hond uitlaat, waar we gaan zwemmen als het warm is, waar de lagere school staat (op 5 minuten lopen) en de middelbare school (15 minuten fietsen), hoe de kinderen op straat voetballen of kletsen, hoe wij ouders, toen de kinderen klein waren op de stoep zaten met een kan limonade, en nu met een wijntje, hoe iedereen elkaar op straat groet. En ook de Amsterdammers-van-onder-het-IJ kijken dan verrast.


Hoe ik hier verzeild kom? Puur toeval. We zochten een huis om samen te kunnen wonen. We waren in de stad aan het zoeken, toen we bij vrienden op bezoek kwamen, die een huis hadden gekocht op de Landsmeerderdijk. Het was lang voor de TomTom, we reden verkeerd, en na een rondje Kadoelen waren we verkocht. Voor het geld van een drie-kameretage een heel huis in Amsterdam-Noord. Een huis met een tuin en een ligbad. Dat was altijd al mijn droom geweest. En zo’n leuk buurtje! Zes weken zoeken en we hadden een huis. Veel jaren, nog meer verbouwingen, twee kinderen en een hond later wonen we er nog steeds. We barsten eruit, maar even flink opruimen en het gaat wel weer. Ik wil hier nooit meer weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten