donderdag 19 maart 2015

Oereiwit

“Ga je ook naar de landing van de Rosetta kijken”, vroeg de professor. “Euh...
drosophila melanogaster, de fruitvlieg
wat is dat”, zei ik. Enthousiast begon hij te vertellen over de ruimtesonde die tien jaar geleden vertrok om op een komeet te landen. Om meer te leren over het ontstaan van het heelal. Poehee, ik had het al lang geleden opgegeven om dat te begrijpen. Ook zou Rosetta op zoek gaan naar water, want was het water op aarde misschien afkomstig van een komeetinslag? Toch maar gaan kijken natuurlijk, het was ook niet te missen. Op het journaal hoorde ik dat de komeetverkenner ook bodemmonsters had genomen, op zoek naar grote organische moleculen. Zoals aminozuren. De bouwstenen van eiwitmoleculen, de basis van waaruit alle organismen op aarde zijn geëvolueerd. Ja, nu ben ik natuurlijk om. Want is het niet bijzonder dat sommige van onze eigen eiwitten precies zo voorkomen in primitieve beestjes als fruitvliegjes? De afdeling Hematopoiese doet onderzoek aan zo’n oereiwit, een belangrijke speler in het immuunsysteem. Het is echte multitasker, die bij vliegjes een heel andere functie uitoefent. Ik denk niet dat de verkenner dat complete eiwit gaat vinden, maar spannend is het wel. Moet ie eerst wat zonnestralen krijgen om weer op te laden, wellicht ergens volgend jaar. We hebben geen haast. De evolutie is op aarde tenslotte pas zo’n 4 miljard jaar aan de gang.

Eerder gepubliceerd in Sanquintra, personeelsblad van Sanquin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten