donderdag 10 november 2016

Supertoll

 “Ik ben zeer vereerd dat heel de wereld jaarlijks op mijn Geburtstag de donor in het zonnetje zet. Prachtig dat ik voor dit feest hier te gast ben in den Niederlanden. Interviews geef ik eigenlijk niet meer, maar voor jullie blad maak ik een uitzondering. Want ik ben bij bloedinstituut ­Sanquin in goed Gesellschaft! Dat er na mijn ontdekking van de ABO-bloedgroep inmiddels meer dan 350 bekend zijn, dat is toch ja supertoll! Wat nu een bloedgroep een bloedgroep macht? Ach meisje, net als al unsere eiwitten verschillen eiwitten op de rode bloedcel van mens tot mens. Vanbinnen variëren Menschen gewoon net zo goed als vanbuiten! Das macht kein flaus aus, zou je zeggen. Maar ja, dat der Mensch bloedtransfusies zou gaan uitvoeren had moeder natuur niet voorzien. Dan kan het gebeuren dat ein patiënt zo maar antistoffen tegen een vreemde bloedgroep van de donor gaat maken. Met soms sehr ellendige gevolgen. Bloedgroepen hebben mij tijdens mijn leven viel gelernd over die immunologie. Heute zit ik aber nog steeds met een prangende vraag: Waarum maakt lang niet iedereen antistoffen tegen vreemde bloedgroepen? Maakt de ene mens überhaupt veel makkelijker antistoffen dan de andere, en waarom is dat zo? Dat is genau wat jullie knappe Professorinnen untersuchen. Damen, als jullie antwoorden vinden, sturen jullie dan een berichtje naar @KarlLandsteiner? Abgemacht!”

Eerder verschenen in Sanquintra, personeelsblad Sanquin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten