zaterdag 9 mei 2015

Winkeltje spelen

De WC is verstopt. Mag ik uw kostenplaatsnummer, vraagt het meldpunt. Huh? Dit is een zaak van algemeen belang!  Met alle bezuinigingen zijn we ons erg bewust van de kosten die we maken. Ook binnen Sanquin geven we heel wat uit. Aan elke dienst hangt tegenwoordig een prijskaartje. Het zal wel bij de moderne bedrijfsvoering horen maar ik heb het idee dat de administratie vaak meer tijd en geld kost dan de job zelf. Het lijkt wel of iedereen  winkeltje aan het spelen is, alsof we allemaal kleine bedrijfjes runnen binnen het grote Sanquin. Sommige laboratoria hebben het heft in eigen handen genomen en zelf een boormachine aangeschaft. In dit nummer, met als gastredacteur financiële man Vincent van der Pluym,  meer over het financiële reilen en zeilen bij Sanquin.  Want op macroniveau gaat er ook het een en ander veranderen. Niet alleen gaat Diagnostiek misschien bij ons weg, Plasmaproductie krijgt een apart vakje in de grote Sanquin portemonnee. Hoe dat precies in zijn werk gaat lees je verderop in dit blad. Want wat betekent dat bijvoorbeeld voor Research? Voor mijn eigen lab ben ik benieuwd of wij om geld uit te sparen ook meer zelf gaan klussen,  inkopen, afwassen, schoonmaken  of reagentia produceren. Wat mij betreft laten we de WC voorlopig nog maar even aan de echte professionals over…

Eerder verschenen in Sanquintra, personeelsblad van Sanquin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten